Jij bent een succesvolle overlever

RGBstock Luchtkasteel 808x709Iedereen heeft weleens angstgedachten. Of je moet spreken in het openbaar, een sollicitatie- of beoordelingsgesprek ingaat, of vastloopt in een situatie waaraan niet te ontkomen lijkt, gedachten over wat er is kan gaan komen vanzelf. De ene keer zoveel dat we er niet van slapen of kunnen concentreren, de andere keer “weten” we dat het eigenlijk wel goed komt.

Realistische verwachtingen blokkeren succes

Onzekerheid over de uitkomst van een situatie waar veel vanaf hangt brengt een automatische stroom van gedachten op, waarin je verstrikt kunt raken. Moet je uit je comfortzone komen? Dan kun je met gemak doemscenario’s schetsen en verdedigen dat ze reëel zijn. Het bedenken van maatregelen kunnen je vervolgens zo in beslag nemen dat het zicht op de gedroomde uitkomst geblokkeerd raakt.

Je zou zomaar eens een geweldige spreker kunnen zijn, ontspannen en engagerend. Maar nu ben je al blij als je niet voor gek staat. Het is eenvoudiger om te geloven dat alles misgaat en je verwachtingen bij te stellen om te waken voor teleurstelling, dan te geloven dat je honderd procent succesvol kunt zijn.

Positief denken is een val

Positief te denken als maatregel lukt even, ook al voelt dat geforceerd. Dat komt omdat je je eigenlijke gedachten wegdrukt. Als een ballon onder water dat pijlsnel omhoogschiet wanneer het de kans krijgt. Als die positieve gedachte niet oprecht is, dan werkt het niet.

Hoeveel geloof jij in wat je nastreeft?

Het delen van jouw doemscenario’s met anderen kan moeilijk zijn omdat je je dan kwetsbaar opstelt; omdat ze te maken hebben met je zelfbeeld en hoe je wilt dat anderen je zien.  Bovenal, het geeft aan wat jij van waarde te vindt. Er bestaat de kans dat de ander daaroverheen walst, ridicuul of onbelangrijk maakt.

Bij wie durf jij je echt kwetsbaar op te stellen?

Succesvolle overlevingsstrategieën putten uit

Toch gaan we allemaal dagelijks uitdagingen aan, treden buiten onze comfortzone, maken carrière, verwezenlijken diepe verlangens. Iedereen heeft wel een favoriete strategie die helpt om met uitdagende situaties om te gaan. Daarmee wordt het mogelijk een bedreigende situatie te “overleven” en die kan zelfs enorm succesvol kan uitpakken bijvoorbeeld bij het opbouwen van een carrière.

De keerzijde is wanneer een strategie een val wordt waarin je verstrikt raakt. Wanneer het energie kost om vol te houden, wanneer het je zelfvertrouwen en geluk ondermijnt. Inzicht in welke strategie jouw “favoriet” blijkt te zijn is een voorwaarde om op een krachtige en vitale manier je dromen waar te maken.

De Perfectionist

Eén voorbeeld van een succesvolle maar uitputtende strategie is die van de perfectionist.

De perfectionist gaat minutieus te werk om zó goed voorbereid te zijn dat er niks misgaat. Of begint telkens opnieuw, om het nog beter te doen. Met als gevolg dat er buiten proportioneel tijd en energie aan wordt besteed want het kan altijd beter. Je wilt een zo groot mogelijk zichtbare impact hebben met jouw presentatie of rapport. Perfectionisme wordt destructief wanneer de eigenwaarde wordt gekoppeld aan de prestatie.

Welke eisen stel je aan jezelf?

Doen: Focus op het concrete resultaat dat van jou verwacht wordt. Wees je bewust van de aannames (welke gedachten merk je hierover op) die je maakt en toets die met je omgeving. Zo krijg je een helder beeld wat wel en niet wordt verwacht en kun je het sturen. Hou je daar vervolgens aan!

Wanneer je gedachten energie opslurpen

Wanneer je gedachten je gedrag gaan beïnvloeden op een manier dat je niet meer effectief bent, loont het om je gedrag te onderzoeken. Bewustwording van de gedachten achter het gedrag helpen het patroon te doorbreken. Door angstgedachten minder belangrijk ontstaat ruimte voor mogelijkheden en gedrag dat het welzijn intact houdt. Perfectionistisch gedrag is een voorbeeld van een succesvolle strategie tegen falen maar put op de lange duur uit.

Er zijn nog veel meer succesvolle strategiëen waarover de volgende keer meer. Denk aan:

  • De uitsteller
  • De benadeelde
  • De zelf-saboteur

 

Welke ken jij nog meer? Deel het hieronder!

Geïnteresseerd in leren hoe je effectiever met (angst)gedachten kunt omgaan?

Doe mee met de Masterclass Maak je hoofd vrij en leef! op 18 maart.

 

Lees hier meer informatie of schrijf je direct in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *